jom klik

jom klik

LIKE JOM PILIH SAJA

Tuesday, July 27, 2010

Mimpi


Terdapat di dalam Bahrul Maazi satu bab yang membicarakan soal mimpi. ‘Babur Rukyah’ atau bab mimpi. Perbahasan tentang mimpi ini agak panjang yang semuanya didasarkan kepada hadis-hadis Nabi saw dan pandangan Imam-Imam muktabar.

Satu perkara yang perlu disedari, mimpi tidak boleh dijadikan hujjah ke atas hukum syarak. Ia sekadar berita-berita yang menggembirakan atau berita-berita amaran sahaja. Tidak lebih dari itu. Mimpi yang benar datang dari orang yang tidak berbohong dalam pertuturannya. Menurut Ibn Al-Qayyim semakin benar hidup seseorang itu semakin benar mimpi yang dialaminya. Selain itu orang yang bermimpi itu hendaklah berada dalam keadaan berwuduk dan tidur pula dalam suasana mengikut sunnah. Menurut Ibn Al-Qayyim lagi menjelang berlakunya kiamat hampir-hampir mimpi seseorang mukmin tidak meleset sama sekali.

Mimpi ada 3 bahagian iaitu mimpi yang datang dari malaikat. Mimpi ini adalah mimpi yang baik. Mimpi yang datang dari Syaitan. Mimpi ini tidak boleh diambil kira dan akhir sekali mimpi yang datang dari kesan kerja seharian.(igauan) Dimana kesan ini terbawa-bawa ke dalam mimpinya. Kedua mimpi ini tidak boleh dipercayai. Selain itu di kalangan ulamak ada juga yang pakar dalam mentafsir mimpi. Antaranya Ibn Sirin dalam kitabnya Tafsir Mimpi ‘Muntakhab Al Kalam Fi Tafsirul Ahlam”. Kebolehan mentafsir mimpi hanya di beri kepada orang-orang tertentu sahaja. Khusus kepada Nabi-nabi seperti Nabi Yusof as. Untuk manusia biasa hendak disyaratkan kepada beberapa kriteria. Antaranya :

Menghafal Al-Quran

Ini adalah kerana mimpi-mimpi yang akan ditafsirkan sebaiknya dikaitkan dengan firman Allah swt. Sebagaimana contoh : Wajah Hitam ditafsirkan mendapat anak perempuan. Telur tersimpan ditafsirkan perempuan. Mimpi yang di dalamnya terdapat ayat Al-Quran samada membaca, mendegar atau pun tulisan maka hendaklah ditafsirkan berdasarkan ayat berkenaan. Ini paling tepat.

Menghafal Ribuan Hadis

Ini juga kerana mimpi yang akan ditafsirkan juga terkadang-kadang perlu dikaitkan dengan hadis Nabi saw. Sebagaimana contoh : Madu ,Susu dan kurma ditafsirkan Ilmu. Jubah yang labuh ditafsirkan kehebatan agama. Tali di tafsirkan sebagai pegangan agama.

Asbubun Nuzul / Asbabul Wurud

Ini agar boleh menyesuaikan mimpi dengan firman Allah dan hadis Nabi saw agar tidak tersalah pemahaman berlebih lagi jika mimpi itu seperti mimpi-mimpi yang pernah di tafsirkan oleh Nabi saw dan sahabat.

Ilmu Firasat

Ini juga perlu diketahui oleh sesaorang yang mahu menfsirkan mimpi. Ketiadaan ilmu ini sukar untuk menafsirkan kerana sesaorang yang bermimpi berlainan watak dan situasi serta kerjabuat hariannya. Dikatakan Imam Syafie mahir dengan Ilmu Firasat ini selain ilmu Feqah. Contoh: seorang yang bermimpi wajah menjadi hitam boleh di tafsirkan kepada beberapa perkara. Wajah Hitam boleh ditafsirkan sebagai mendapat anak perempuan dan juga boleh ditafsirkan Murtad. Ini dapat dibuat dengan mengetahui latar belakang orang yang mimpi. Inilah peranan ilmu firasat tadi.

Ketakwaan Yang Tinggi

Kelemahan dalam agama meyebabkan kelemahan dalam menafsirkan mimpi. Sebab itulah mimpi tidak boleh diceritakan kepada sebarang orang. Hanya orang yang tertentu sahaja. Takut kalau-kalau orang-orang jahil menafsirkannya maka ianya akan mengikut tafsiran orang tersebut.

Contoh : Seorang datang bertemu Ibn Sirin dan meminta ditafsirkan mimpinya. Katanya ia bermimpi memijak kepala Nbi saw. Kata Ibn Sirin kepadanya, “Tanggalkan Khuf (Kasut yang dipakai pada musim sejuk) kamu” Bila lelaki itu menggalkan Khuf tersebut rupanya dia memijak syiling di dalam khuf tersebut yang tertulis Muhammadur Rasulullah saw. Kalau mimpi ini diceritakan kepada orang jahil maka mungkin lain pula tafsirnya.

Bila dilihat criteria di atas maka kita dapati sukar untuk sesaorang itu mentafsirkan sebarang mimpi. Terlalu sukar untuk ulama sekarang yang memiliki ilmu di atas berlebih lagi Ilmu Firasat. Sebab itu jangan menafsirkan sebarang mimpi sekiranya diceritakan mimpi kepada kita oleh sesaorang.
Umumnya sekiranya sesaorang bermimpi sesuatu yang berupa ajaran amalan, doa atau kaifiat sesuatu amalan maka perlu diperinci terlebih dahulu seperti berikut :-

a) Boleh diamalkan kalau amalan,doa atau kaifiat tersebut bersesuaian dengan syariat.

b) Tidak Boleh diamalkan bilamana mimpi tersebut tidak sesuai dengan syariat yang telah dibawa oleh Nabi saw kerana mimpi tidak boleh dijadikan dasar hukum.

Nota:

Maulana Elyas rah juga pernah bermimpi sebagaiman yang tercatit di dalam malfuzatnya, bahawa beliau pernah bermimpi berkaitan Surah Ali Imran ayat 110.
“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk (faedah) manusia (kerana) kamu menyuruh manusia berbuat kebaikan dan melarang dari segala yang mungkarserta kamu pula beriman kepada Allah swt.”
Mimpi yang dihujahi dengan ayat Al-Quran sememangnya tepat serta mimpi maulana adalah bersesuaian dengan syariat. Tetapi gulungan Salafi / Wahabi mengkritik kisah ini.

Wallahu’alam.
(Rujukan : Bahrul Maazi Jld 8 / I'anatut Thalibin juz 1 /Nihayatul Mutaj juz 1.)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...