jom klik

jom klik

LIKE JOM PILIH SAJA

Friday, August 6, 2010

betolkan saf

CARA BENAR MERAPATKAN SAF MENURUT SUNNAH: BAHU BERTEMU BAHU DAN TELAPAK KAKI BERTEMU TELAPAK KAKI.
Share

Assalamualaikum WBT, saya tergerak untuk menulis artikel ini yang saya rasakan sangat-sangat penting untuk diingatkan. Perkara ini hampir ditinggalkan di zaman yang serba penuh dengan Bid'ah dan kesesatan. Orang awam tidak lagi bertanya tentang dalil dan lebih gemar mengikut orang lain yang dilihatnya. Entah orang lain itu berilmu ataupun tidak. Kemudian sikap ini berjangkit dari seorang ke seorang yang lain sehingga tertutuplah kebenaran dari Masyarakat.

"Dan jika kamu menuruti kebanyakan (majoriti) orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan diri kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanya mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)". (Surah Al-An'am, 116)

Rasulullah Bersabda: :"Solatlah kamu sekalian sebagaimana kamu melihat aku bersolat.” (Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Sahihnya, hadith no. 631.)


Hadith di atas ini membuktikan bahawa Rasulullah SAW tidak menyebut "sebagaimana kamu melihat Ustaz solat" namun menyebut "sebagaimana kamu melihat aku (Rasulullah) solat". Jadi solatlah seperti yang diterangkan dalam hadith yang Sahih sahaja. Hadith ini juga menggunakan kata perintah/amar yang mewajibkan bersolat dengan hanya mengikuti cara Rasulullah SAW.

Antara yang saya dukacita ialah kebanyakan makmum tidak mahu merapatkan saf malah menjauhi seseorang yang cuba menyentuhnya untuk merapatkan saf. Makin kita rapat makin dia jauh. Adakah ada perasaan geli untuk bersentuh di dalam saf?

Di bawah ini adalah lakaran kesalahan cara merapatkan Saf yang biasa dalam masyarakat kita.


Cara yang benar ada disebut dalam hadith yang sahih dan hukum menolak hadith yang sahih adalah kufur secara Ijmak. Maka tidaklah mempunyai pilihan melainkan beramal dengan hadith yang sahih.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ: عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ فَإِنِّي أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِي وَكَانَ أَحَدُنَا يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ

Maksud: Dari Anas B. Malik (radhiyallahu 'anhu), beliau menjelaskan bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam menyuruh supaya para makmum merapatkan saf-saf mereka dan Nabi akan dapat memerhatikan mereka dari belakang.
Dan pada ketika itu masing-masing di antara kami pun saling merapatkanlah bahu dengan bahu dan telapak kaki dengan telapak kaki yang di sebelah. (Hadis Riwayat al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Kitab al-Azan, 3/154, no. 683)



عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَقِيمُوا الصُّفُوفَ وَحَاذُوا بَيْنَ الْمَنَاكِبِ وَسُدُّوا الْخَلَلَ وَلِينُوا بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ لَمْ يَقُلْ عِيسَى بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ وَلَا تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّيْطَانِ وَمَنْ وَصَلَ صَفًّا وَصَلَهُ اللَّهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا قَطَعَهُ اللَّهُ

Maksud: Daripada 'Abdullah B. 'Umar, bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda:

Luruskanlah saf-saf, rapatkanlah bahu-bahu, tutuplah celah-celah (di kanan dan kiri di antara kamu), dan berlemah-lembutlah terhadap saudara kamu, serta jangan biarkan ada celah-celah untuk Syaitan. Sesiapa yang menyambungkan saf, Allah akan menyambungkan hubungan dengannya dan
.sesiapa yang memutuskan saf, maka Allah akan memutuskan hubungan dengannya . (Hadis Riwayat Abu Daud, Sunan Abi Daud, Kitab as-Solah, 2/309, no. 570. Dinilai Sahih oleh al-Albani, Shahih Sunan Abi Daud, 2/166, no. 666)

Contoh merapatkan saf yang betul pada telapak kaki berpandukan lakaran:



Nota: Tidak ada beza cara solat Wanita dan lelaki jika menurut ajaran Rasulullah yang sebenar kerana semua hadith tentangnya adalah Dhaif

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...